Thursday, September 13, 2018

Perang Uhud

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh, saya akan menuliskan sepuluh fakta menarik dan pengajaran yang boleh didapati oleh perang uhud. Pertama sekali, saya akan menuliskan pengajaran yang boleh didapati oleh perang uhud adalah janganlah kita melanggar/melawan kata ketua kita kerana ketua mempunyai tanggungjawab untuk menjaga dan jikalau apa yang kamu fikirkan ketua kamu beritahu perkara yang salah jadi betulkan ketua tersebut. Ada satu tanda mereka tidak mendengar kata Nabi Muhammad SAW ketika perang uhud, sewaktu nabi berkata kepada tentera pemanah untuk tunggu di bukit tersebut dan jangan turun sehinggalah nabi menyuruh meraka untuk turun. Setelah habis peperangan pertama, tentera pemanah ternampak banyak harta yang ditinggalkan oleh tentera quraisy dan mereka tidak dapat menahan nafsunya maka mereka turun juga tanpa pengetahuan nabi. Tiba-tiba, Khalid bin al-Walid ternampak tentera pemanah semakin berkurangan jadi Khalid bin al-Walid bercadang untuk melakukan serang hendap dari belakang pemanah dan mereka berjaya. Kedua, saya akan menuliskan sepuluh fakta menarik tentang perang uhud.

1. Quzman merupakan seorang tentera islam yang telah mati sewaktu peperangan uhud tetapi beliau akan ditempatkan ke neraka kerana sewaktu beliau ditikam dan dia menekan pedang kedalam lagi dan sewaktu itulah nabi berkata kepada semua umatnya yang Quzman itu akan ditempatkan ke neraka.

2. Setelah habis peperangan uhud, Hindun pergi ke mayat Hamzah kerana Hindun ingin membalas dendam kepada Hamzah. Hindun membalas dendam dengan cara yang sangat teruk. Hindun membelah badannya untuk mengambil jantung Hamzah dan Hindun ingin menelan jantungnya tetapi dia tidak dapat menelannya. Selain itu, Hindun juga memotong jarinya dan jari tersebut dijadikan sebagai rantai Hindun.

3. Saad bin Muad'z merupakan seorang umat islam yang mati syahid dengan teruk sekali. Beliau telah ditikam oleh tentera quraisy sebanyak 80 kali. Setelah habis peperangan, mayatnya tidak dapat dikenali kerana badannya telah hancur. Tiba-tiba kakanya tiba di kawasan peperangan tersebut dan dia berkata dia kenal ini mayat siapa dan ia adalah Saad bin Muad'z. Kakaknya dapat mengenal pasti mayat itu sebab dengan jari sahaja.

4. Sewaktu berlakunya huru-hara, seorang sahabat yang bernama Ka'ab bin Malik ternampak nabi. Beliau dapat mengenali nabi dengan mata sahaja dan beliau memberitahu kepada semua tentera islam yang nabi masih hidup. Selepas itu, Ubaid bin Khalaf terdengar yang nabi masih hidup dan pada ketika itulah Ubaid bin Khalaf mencari nabi. Ubaid bin Khalaf terjumpa nabi dan dia ingin membunuh nabi. Selepas itu, nabi mengambil tombak dan terus merejam Ubaid bin Khalaf lalu membunuhnya. Itulah salah satunya orang yang dibunuh oleh Nabi Muhammad.

5. Tentera islam sepatutnya menang peperangan ini tetapi mereka telah membuat kesalahan yang sangat teruk. Sebelum itu, tentera pemanah islam mempunyai 50 orang yang berada di bukit uhud. Setelah habis peperangan pertama, pemanah yang berada di bukit uhud ternampak tentera islam yang lain pergi mengambil harta dan tentera pemanah tersebut tidak dapat menahan nafsu mereka jadi mereka juga turun dari bukit uhud dan mengambil harta tersebut. Selepas itu, tentera berkuda quraisy datang dari belakang tentera pemanah islam. Itulah Puncanya.

6. Abdullah bin Ubayy merupakan ketua bagi orang munafik. Sewaktu perjalanan ke gunung uhud, dia ingin pulang ke Madinah bersama 300 dan sejak itulah Nabi Muhammad dapat pasti yang Abdullah ini ketua bagi orang munafik.

7. Mus'ab bin Umair merupakan pemegang panji bagi tentera islam. Beliau telah mati syahid akibat kedua-dua tangannya dipotong dan beliau mengambil panji itu dengan mulutnya. Sewaktu berlakunya huru hara, ramai orang ingatkan yang nabi telah dibunuh. Sebenarnya itu ialah Mus'ab bin Umair, Para ulama' berkata yang Mus'ab bin Umair mempunyai wajah yang hampir sama dengan Nabi Muhammad.

8. Abu Dujana adalah seorang tentera islam yang perlu menggunakan pedang nabi sehingga pedang itu rosak dan jika Abu Dujana ternampak seorang penentangnya dengan pedang nabi, maka matilah orang itu tetapi pedang itu hanya dibenarkan itu membunuh lelaki sahaja.

9. Khalid bin al-Walid merupakan ahli tentera quraisy (sebelum memeluk islam) dan dia yang memberi kemenangan kepada tentera quraisy kerana dialah yang memerhati tentera pemanah islam kerana dia tahu yang mereka akan menang jika tentera pemanah berkurang di bukit uhud sebelum mereka balik dari peperangan tersebut.

10. Peperangan ini merupakan pengalaman nabi yang paling teruk dan ia merupakan hari yang paling sedih kepada nabi kerana beliau sedih saidina Hamzah meninggal dunia (pakcik kepada nabi) dengan jantungnya terkeluar manakala Saad bin Mua'dz meninggal dunia dengan seluruh badannya berkecai yang ditikam ole tentera quraisy sebanyak 80 kali dan akhir sekali, nabi terdapat cedera yang teruk sekali yang dipanah oleh tentera quraisy,yang ditikam oleh beberapa tentera islam dan dibaling batu oleh beberapa tentera islam juga (secara tidak sengaja ketika huru-hara). Nabi meminta kepada para sahabat yang lain supaya menanamkan mereka ke dalam kubur dengan pakaian mereka yang dipakai sewaktu perang uhud keranna ia menandakan pengalaman yang paling menyedihkan dalam hidup nabi.

Terima kasih kerana membaca blog saya.

No comments:

Post a Comment

Moral lagu 'Never enough'

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh, saya ingin memberikan moral lagu yang bertajuk 'never enough'. Apa yang saya dapat ...